maandag 15 oktober 2012

Revolutionaire (?) Rekenapps van Slate Science

Op www.slatescience.com is alleen nog dit filmpje te zien met de mededeling dat binnenkort een serie apps uitkomt voor het rekenonderwijs. Het (reclame)filmpje:



Via een TED talk van Shimon Schocken spotte ik afgelopen zaterdagavond de aankondigingen hiervan. Op zijn website verwijst hij vervolgens naar het bijzondere project.

De apps die er tot nu toe getoond worden hebben veel weg van wat we via de website van Rekenweb gewend waren. Eenvoudige, op zichzelf staande spelletjes, puzzeltjes of opdrachten die een bepaald onderdeel van het rekenen behandelen.

Het bijzondere van het project zit hem (volgens Shimon Schocken) in de volgende zaken:

- Er is een Learning Management System, dat bijhoudt wat ieder kind aan het doen is.
- Er is een Datamining System dat verantwoordelijk is voor het in kaart brengen van de voortgang van de leerlingen ten opzichte van de leerstof.
- Het zijn geen losse apps, maar het project omvat het hele curriculum (op basis van het 'Common Core Curriculum' voor rekenonderwijs)

In het interview dat hij hier over gegeven heeft, vertelt hij verder nog dat de omgeving ook geschikt is om:
- leraren zelf activiteiten te laten programmeren;
- uitgevers apps te laten opnemen in digitale boeken (bijvoorbeeld via iBooks;
- uit te rollen op verschillende platforms. Het is cross-platform geprogrammeerd. Het zal daardoor beschikbaar (kunnen) zijn op iOs, Android en Windows 8, maar ook bij een eventuele nieuwe speler snel in gebruik genomen kunnen worden. Toekomstvast zou je zeggen.

Het hele interview zie je hieronder:




De serie apps zou in de herfst van 2012 beschikbaar moeten komen. Het is al wel herfst, maar ik kan er nog niets van vinden. Het is de bedoeling dat de eerste scholen er vanaf 2013-2014 mee gaan werken.

Ik heb me opgegeven voor de nieuwsbrief. Zodra de apps beschikbaar zijn, ga ik in ieder geval met mijn eigen kinderen eens het een en ander testen.
In hoeverre het me geschikt lijkt om op school te gebruiken, hangt van meer factoren af. Daar kom ik ongetwijfeld nog een keer op terug.


Meer lezen
Op bezoek bij iPadschool
AppWijzer bij Alles Telt
Rekentuin krijgt concurrentie: WizzWorld


Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten