woensdag 10 oktober 2012

Op bezoek bij #iPadschool

Gistermiddag ben ik samen met mijn directeur op bezoek geweest bij Wytze Niezen. Op zijn blog schrijft hij over het gebruik van iPads in zijn klas en op zijn school. Ik werd daar nieuwsgierig van en heb hem gevraagd of ik eens mocht komen kijken. Gistermiddag was het zover.

Allereerst moet ik Wytze complimenten geven. Hij is een goede leraar en voor de jongens in zijn groep 8 een fijne meester. Hij heeft mij positief verrast met de les die hij gaf en de manier waarop hij ict als vanzelf geïntegreerd had in zijn klassenmanagement.

Wat hebben we gezien?
We mochten om te beginnen eerst kijken bij groep 5 die voor de vierde keer met de iPads aan de slag gingen. De collega van Wytze gebruikte Wallwisher in combinatie met de iPads in tweetallen. Op de Wall moesten de leerlingen posten welke boeken ze hadden gelezen die bij het thema van de kinderboekenweek pasten. De betrokkenheid van de leerlingen was groot. De waarde van het gebruik van de iPads was hierbij dat je vrij snel van alle leerlingen 'iets' op het bord had staan. Later in de les hebben de leerlingen weer andere zaken gedeeld via die Wall.
De juf gaf in het nagesprek aan dat het gebruik van de iPads haar goed beviel en dat ze er zeker enthousiast door geworden is.

Daarna zijn we verhuisd naar groep 8, de klas van meester Wytze. Hij deed een spellingles. In Edmodo (een online samenwerkingsomgeving) had hij een stappenplannetje gezet. Alle leerlingen hadden al een account voor Edmodo. Het stappenplannetje beschreef de opdrachten die de leerlingen moesten gaan doen. Achtereenvolgens moesten ze een instructiefilmpje kijken op youtube, een werkblad uit dropbox halen en in een speciale pdf-app (TypeOnPDF) openen. Het werkblad invullen en daarna volgde nog een dicteetje m.b.v. Google docs. Door gebruik te maken van Google docs, werden de resultaten direct na het dictee zichtbaar gemaakt in een klassenoverzicht. De meester geen nakijkwerk en de leerlingen directe feedback. Hoe bedoel je meerwaarde...

Maar het wordt nog beter. Want niet alle leerlingen gingen zelfstandig met de iPad (en koptelefoon) aan de slag. Een klein groepje kinderen kreeg gewoon (verlengde) instructie door de meester zelf. Hij had zijn handen daar compleet voor vrij. Er heerste serene rust in de klas omdat de leerlingen die met de iPads aan de slag waren volledig geconcentreerd waren. Knap staaltje klassenmanagement.

Al met al heb ik deze middag ontzettend veel geleerd. Ik hoop dat het op onze school ook zover mag komen. Of het iPads worden, weet ik niet. Maar vier factoren zijn in mijn ogen belangrijk bij deze manier van werken:
- ultra draagbaarhied van de apparaten,
- voldoende aantal devices beschikbaar in de klas,
- apparaat gaat gelijk aan en uit,
- en de inzet van web 2.0 functionaliteit maakt (of breekt) je les.

Educatieve apps zijn echt niet zo belangrijk. Dat heb ik geleerd.


Meer lezen
Bloggen met leerlingen
Maak instructies met Screenchomp (iPad)
iPads gebruiken in het onderwijs?

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten