woensdag 13 mei 2015

Favoriete edubloggers

De uitdaging die ik mezelf gesteld heb, is om een maand lang iedere dag een blogpost te schrijven. Ik ben (heel slim vind ik zelf) in de vakantie begonnen, want ik heb nu gewoon meer tijd. Dat geeft me een vliegende start en dat maakt de kans groter dat ik mijn doelstelling haal. Volgende week wordt het pas echt een uitdaging, als ik het moet gaan combineren met al mijn andere werkzaamheden en bezigheden. Op 5 juni zullen we weten of het gelukt is.

Aan onderwerpen heb ik in ieder geval geen gebrek. Ik heb, geloof ik, nog ongeveer 400 notities in mijn Evernote staan met ideetjes voor blogpostjes. De inspiratie haal ik vaak bij andere bloggers vandaan. Op edubloggers.nl vind je een mooi overzicht van wat er aan Nederlandstalige blogs beschikbaar is. Die blogs volg ik lang niet allemaal. Dat zou wat veel van het goede zijn. Een aantal blogs springt er wat mij betreft echt uit. En die wil ik hieronder delen. Stuk voor stuk personen die hun sporen wat mij betreft in edublogland al lang verdiend hebben.

Ze staan overigens in willekeurige volgorde, het is geen ranglijst.


Wilfred Rubens - te-learning.nl
Als ik als edublogger een Meesterblogger zou mogen aanwijzen, dan zou dat wat mij betreft absoluut Wilfred zijn. Hij blogt dagelijks en het niveau van zijn bijdragen is hoog. Hij ontsluit de serieuzere publicaties op het gebied van technologie en leren. Er zit veel leesvoer tussen dat ik interessant vind. Daarnaast heb ik van hem ook veel geleerd over het inzetten van technologie voor je eigen leerprocessen en je eigen ontwikkeling. Wat mij betreft een groot voorbeeld voor bloggers en mensen die hun eigen leren ter hand willen nemen.

Willem Karssenberg - Trendmatcher.nl
In mijn ogen fungeert hij als 'vader' van alle edubloggers. Toen ik in 2008 begon met bloggen, werd ik door hem gespot. Mijn bezoekcijfers stegen pas echt toen ik een keer door hem genoemd werd op zijn blog. Later maakte hij samen met Karin een overzicht van alle edublogs in het Nederlands taalgebied. De berichten op zijn blog gaan vaak over nieuwe toepassingen die hij een zinvolle bestemming geeft voor gebruik in het onderwijs. Zijn enthousiasme, energie en vriendelijkheid maken hem prettig om te volgen.

Karin Winters - KarinBlogt.nl
Als Willem de vader is, is zij de 'moeder' van alle edubloggers. Zij houdt scherp in de gaten wat er in edublogland gebeurt, en bundelt initiatieven waar dat nodig of zinvol is. Zij blogt over van alles en nog wat, geeft vaak ongezouten haar mening en heeft bovenal een hart voor onderwijs. Zij is open-minded, niet commercieel ingesteld (ook al is ze inmiddels ZZP-er) en heeft iets van een  'wereldverbeteraar' in zich dat ik erg waardeer.

Pierre Gorissen - ICT&OnderwijsBLOG
Hij is ook een edublogger van het eerste uur en blogt nog steeds heel regelmatig. Hij werkt bij Fontys. Pierre heeft soms een wat technische insteek in onderwerpen, maar dat is dan vaak ook weer verhelderend. Hij maakt technische ontwikkelingen (vooral op het gebied van het gebruik van video en leren) toegankelijk. Zijn nuchterheid en humor vallen bij mij goed. Daarnaast is hij to the point zonder kortaf te zijn.

André Manssen - Vanaf de Zijlijn
Voorheen meester op een basisschool, maar inmiddels met pensioen. In het basisonderwijs ongetwijfeld de grootste blogger (denk ik). Vanaf de zijlijn blogt hij nu toch nog vrij regelmatig over het gebruik van ict in het basisonderwijs. André deelt graag praktische tips en verwijst vaak naar andere bronnen waar je dan weer verder kunt leren. Ook al is hij met pensioen, hij blijft een echte meester.

Hartger Wassink - De Professionele Dialoog
Hij weet op een heldere manier te verwoorden hoe moeilijk het vak van leraar is. Op zijn blog deelt hij berichten over professionaliteit en de morele verantwoordelijkheid die je hebt als leraar, en hoe dat zich verhoudt tot je 'mens-zijn'. Hartger weet woorden te geven aan zaken die de meeste leraren wel voelen in hun dagelijks handelen, maar die niet altijd even duidelijk zijn uit te leggen.
Ook over toezicht op het onderwijs deelt hij relevante informatie en standpunten. Daarnaast is hij aanspreekpunt voor één van de transitiepaden van United4Education. Zijn sterke punten: helderheid van zijn betogen.

Frans Droog - Droog's leren delen
Ik heb hem wel eens horen vertellen dat hij vroeger wetenschapper was en nu leraar. De vaardigheden die hij als wetenschapper heeft ontwikkeld, gebruikt hij nu in zijn onderwijs. Hij experimenteert graag met nieuwe vormen van onderwijs. Hij is constant aan het leren, gebruikt daar veel technologie bij en deelt dat graag. Dat delen doet hij in veel bredere zin dan alleen op zijn blog. Hij is mede-organisator van de EdcampNL, neemt deel in the Crowd, schrijft af en toe op het Blogcollectief Onderwijsonderzoek en is aanspreekpunt voor één van de transitiepaden van United4Education.
Hij formuleert krachtig, helder en kort en laat zien hoe het allemaal ook anders kan. Openheid, en 'samen beter willen worden' zijn zijn sterke punten.

Jeroen Bottema - Leervlak.nl
Hij werkt aan Hogeschool InHolland bij de faculteit Educatie, ondermeer in de master Leren & Innoveren. Hij houdt zich veel bezig met de ontwikkeling van de kennisbasis ICT (via Velon) en met de duurzame implementatie van ict in het onderwijs (via het lectoraat). Hij schrijft niet heel veel (meer) op zijn blog, maar de berichten die hij plaatst zijn de moeite van het volgen waard.
Naast zijn blog houdt hij verschillende Scoop.its bij. Ook daar verschijnen vaak interessante verwijzingen.
Hij schrijft op een prettige, rustige en serieuze toon en heeft op zijn blog een wat academische insteek.


Wie zijn jouw favoriete edubloggers?

*update*
Willem Karssenberg maakte naar aanleiding van deze post een Google Presentatie. Bekijk hem via zijn blog.

2 opmerkingen:

  1. Ik weet het nog heel goed Remko!
    Hier het bericht dat ik plaatste.
    Het was een soort van "coming out".
    Geweldig dat je het hebt volgehouden en nu met dit initiatief komt.
    Ik wens je er veel succes mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat jij dat nog weet. En ik heb even doorgeklikt naar dat bericht. Ook leuk om te lezen.
    Jouw aansporing van destijds heeft er voor gezorgd dat ik uiteindelijk ben doorgegaan met bloggen. Daar ben ik je nog steeds dankbaar voor. Mijn blog houdt mijn leren aan de gang als een soort vliegwiel dat niet zo makkelijk te stoppen is.
    Ik verwacht nog wel even door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen