zondag 4 januari 2015

Flitsen, afstreeplijsten en #leesbingo


Eén van mijn kinderen heeft iets meer moeite met leren lezen dan gemiddeld. Hij vindt boeken fantastisch. Het maakt niet uit of het informatieve - bijna encyclopedische - boeken zijn, of verhalende boeken. Hij geniet ervan. Hij heeft een vrij grote woordenschat, en begrijpend luisteren en redeneren kan hij als de beste. Maar zelf lezen doet hij liever niet; hij wordt liever voorgelezen. Wel zo makkelijk.
Maarja, hij moet toch leren lezen. En daarvoor moet je toch echt zelf (veel) lezen. Kortom, hij heeft wat stimulans nodig. Sinds dit schooljaar zijn we daarom begonnen om hem thuis te verplichten elke dag iets te lezen. Met de gedachte: oefening baart kunst. Hij hoe meer je leest, hoe makkelijker het wordt. En hoe leuker.

Tot aan de herfstvakantie
Tussen de zomervakantie en de herfstvakantie hadden we een afstreeplijst voor oefeningen met het remediërende programma Flits. Hij is helemaal gek van Lego. En Lego Chima vond hij op dat moment ook erg leuk. Ik heb toen alle beschrijvende teksten van de Lego Chima website in Flits zitten plakken, zodat hij die teksten voorgeschoteld kreeg om mee te oefenen. Dat was qua technische leesvaardigheid soms een beetje moeilijk, maar voor zijn motivatie deed het een hoop. Want hij wilde toch echt wel iets lezen over Laval, Sir Fangar en de vliegende Vuurtempel. Na iedere oefening mocht hij een kruisje zetten, en na honderd kruisjes mocht hij een doos Lego uitzoeken. Dat werkte. (Het werd uiteindelijk een doos Lego Friends, en zijn zus liftte ook -lezend- mee.)

Tot aan de kerstvakantie
Voor de periode tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie hebben we hem laten meedenken over hoe we zijn leesoefeningen zouden inrichten. Het stond vast dat hij iedere dag moest lezen. De rest was vrij. Hij koos ervoor om het boek Ronja, de Roversdochter zelf te gaan lezen. Dat boek hadden we hem net helemaal voorgelezen, dus het verhaal zat nog vers in zijn geheugen en dat leek hem wel makkelijk. Na iedere bladzijde mocht hij weer een kruisje zetten en na honderd kruisjes zou hij weer een beloning krijgen. Hij koos ervoor om een potje met geld te vullen zodat hij een aantal Lego Chima Magazines kon kopen van zijn zelf verdiende geld. Zo gezegd, zo gedaan.


En nu verder
Maar nu diende de vraag zich dus aan wat we tussen de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie zouden gaan doen met zijn leesoefening. Met Ronja was hij wel klaar. En met welk boek hij verder wil, heeft hij nog niet bepaald. Maar hoe we het -beginnend vanaf morgen- gaan aanpakken, staat al wel vast.
De bovenste twee 'avonturen' had ik namelijk op Facebook gedeeld met vrienden, collega's en bekenden. En één van hen had toevallig een tweet voorbij zien komen van Jesse Bolsius die zijn groep 3/4 voor in de kerstvakantie een leesbingo mee naar huis had gegeven. En ja, met dat idee kon ik wel wat. Ik heb het even versleuteld naar onze specifieke situatie. Het resultaat staat hiernaast.

Deze blogpost heb ik vooral geschreven omdat ik op Facebook veel reacties kreeg over het idee. Onder mijn facebookvrienden zitten veel leraren en die gaven aan het idee wel te willen gebruiken. Het leek mij logisch om het via mijn blog te delen. Dan kunnen nog meer mensen ervan profiteren.
Bij deze kun je je gang gaan. Ik heb bovenaan in het menu een pagina downloads toegevoegd en daar kun je de pdf van de Leesbingo vanaf halen. Zelf iets maken naar aanleiding van het idee kan natuurlijk ook. Het is leuk als je jouw exemplaren ook deelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten