woensdag 6 november 2013

Marcus Specht over tablets in het onderwijs

Hij gaf een masterclass over innovatieve benaderingen van leerprocessen en leerpraktijken tijdens één van de lesdagen van de master Leren en Innoveren die ik volg. Zijn naam: Prof. dr. Marcus Specht (OU/CELSTEC). Over de masterclass zelf wil ik nu niet zoveel melden, behalve dat het een interessante ochtend was waarin we onder andere ideeën voor apps in het onderwijs hebben ontwikkeld. (Helaas zal het bij enkel de ideeën blijven, denk ik.:-) ) Een verslag hiervan staat op het blog van Marcus Specht.

Naar aanleiding van de masterclass abonneerde ik me op zijn blog. Hij blogt niet regelmatig, maar ik vond tussen de enkele posts een bericht over tablets in het onderwijs. In die blogpost vermeldt hij dat hij in mei 2012 een presentatie hield tijdens een seminar in België met het onderwerp 'het gebruik van tablets in het onderwijs'. Zijn presentatie daarover is online terug te vinden.

En mijn interesse was gewekt. Hoewel ik zijn 'praatje' bij de 'plaatjes' niet gehoord heb, kan ik redelijk chocola maken van wat hij in die powerpoint stelt. Op slide 45 geeft hij een overzicht van functies van tablets die relevant zijn voor het onderwijs. Hij noemt:

  • planners, notificaties, nieuws, gids
  • persoonlijk informatiebakje
  • relevante informatie voor je context (locatie, tijd, omgeving, sociaal netwerk)
  • toegang naar sociale netwerk, sociale media
  • mobiele games console

Hoewel hij duidelijk verstand van zaken heeft - dat heeft hij ook uitdrukkelijk laten merken tijdens de masterclass - , vind ik het een wat warrige opsomming. In andere van zijn slides vind je zaken terug als:
extended calculator, reference book, drill & practice, swiss army knife en game console.

Ik denk dat je de functies van een tablet die relevant zijn voor het onderwijs als volgt zou kunnen indelen:

  • organisatie en planning (agenda, notitieboek)
  • gereedschap (rekenmachine, timer, dictafoon, stemkastje)
  • inoefenen (flashcards, 'simpele' spelletjes, educatieve software)
  • naslagwerk (encyclopedie op internet, filmpjes)
  • communicatie (toegang tot sociale media en email)

Ik weet niet of ik hiermee volledig ben, en ik wil al helemaal niet pretenderen 'het beter te weten'. Maar als mij naar de functies van tablets in het onderwijs gevraagd zou worden, dan zou het ongeveer bovenstaand lijstje zijn, denk ik. Hoe denk jij daarover? Wat vind je van het lijstje van Marcus Specht? Heb ik een blinde vlek? Zeg het me.


(bron plaatje)

3 opmerkingen:

  1. Dag Remco,

    Jioj zegt : ik citeer "Helaas zal het bij enkel de ideeën blijven, denk ik.:-)"...

    mijn vraag is waarom je dat zegt, waar zit het probleem? Tijd, Kennis, kunde? misschien is er hulp dichtbij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ron,

    Het zal waarschijnlijk bij de ideeën blijven omdat het helemaal niet het doel van oefening was om een app te ontwikkelen.
    Het was een verwerkingsopdracht om nog eens met de stof van die les aan de slag te gaan.

    We hebben er een hoop lol aan gehad. En het is goed zo. Mijn medemasterstudenten en ik hebben onze tijd hard nodig voor andere dingen.

    Bedankt voor je reactie. Vanwaar je vraag, trouwens? Kun jij die kennis of kunde leveren, toevallig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Remco,

    Ingaand op je laatste alinea.
    Specht noemt "swiss army knife en game console".
    Jouw lijstje komt dicht bij het mijne, al had ik daar ook camera voor stilstaand en bewegend beeld en navigatie (caching-achtige toepassing) op staan, maar net als jij had ik "game console" gemist.
    Daar zit een wereld aan mogelijkheden achter.

    Zijn aanduiding "swiss army knife" intrigeert me, zo'n ding is heel veelzijdig, je kunt misschien zelfs stellen van te voren niet bij benadering te kunnen weten hoe veelzijdig (zie McGyver).

    Dat klinkt misschien eerst flauw, maar is eigenlijk heel krachtig. Een open eind. "It's already good, but with more to come. Wait untill you see the rest"
    Kijk naar bv. medische toepassingen met koppelingen via bluetooth met censoren, betaalfunctie, identificatie, er komen steeds weer nieuwe toepassingen...

    In lijstjes kun je niet alles vangen. Met een hedendaagse tablet en creativiteit is in het onderwijs en daarbuiten veel te bereiken.
    De toekomst beloofd dat dat alleen maar meer wordt voor een steeds lagere prijs. Vergelijkbaar of zelfs lager dan de geavanceerde rekenmachine die we zo gewoon zijn gaan vinden. En in mijn schooltijd tijd hoorden daar ook een atlas en woordenboeken bij aangeschaft te worden.

    Hoogste tijd er gewoon mee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen