woensdag 20 maart 2013

Workshop Flipping the Classroom @Innofun

Afgelopen donderdag mocht ik naar Breda afreizen om een workshop Flipping the Classroom bij te wonen. Ik had namelijk op de NOT de stand van Innofun bezocht. En als je daar ter plekke een foto nam van de stand en die op Twitter plaatste, kon je een workshop winnen. En ik had geluk, want enige tijd later werd mij (uiteraard via Twitter) verteld dat ik bij de gelukkige winnaars hoorde.
Zo gezegd, zo gedaan. En afgelopen donderdag was het dan zover.

Oorspronkelijk zou Jelmer Evers de workshop verzorgen, maar die kon niet. Hij mocht namelijk aanwezig zijn bij de onderwijstop in Amsterdam. Tja, je moet prioriteiten stellen he... Als waardige vervanger van Jelmer kwam Frans Droog ons bijscholen. En dat vond ik ook helemaal niet erg. Het blog van Frans volg ik al een tijdje juist en vooral om dit onderwerp. En dit gaf mij de kans om hem in levende lijve te ontmoeten.

Vooraf werd ons een mail gestuurd dat we meteen al met Flipping the Classroom aan de slag gingen. We kregen namelijk drie filmpjes voorgeschoteld waarover we vragen mochten beantwoorden. De filmpjes vind je hier. Jelmer Evers maakte ze voor de site van Kennisnet over dit onderwerp. Je moet een klein beetje naar beneden scrollen om ze te zien. Maar uiteraard zijn ze ook via youtube te bekijken.
De vragen vulden we in in een Google Forms formulier. En met Flubaroo werd daar weer een terugkoppeling op gegeven. Die laatste dienst was nieuw voor mij. Toevallig heeft Willem Karssenberg daar afgelopen week een screencast over gemaakt. Het lijkt mij wel handig.

Ik wil hier niet uitgebreid ingaan op de inhoud van de workshop. Het enige dat ik daar over wil zeggen is dat ik het de moeite waard vond en het anderen kan aanbevelen. Het lijkt me helemaal leuk als je dit met je eigen schoolteam kan doen.

Een aantal tools die er gebruikt werden tijdens de workshop wil ik wel even noemen. Al is het maar omdat ik ze daarmee voor mezelf op een rijtje zet.
- Flubaroo, een tool waarmee je online werkbladen automatisch kan laten nakijken.
- Educreations, een tool (iPad) waarmee je simpele instructies kunt opnemen op een paint-achtige manier.
- Screencast-o-matic, online software waarmee je je scherm kunt opnemen.
- Padlet, online muur waarop je materiaal kunt delen.

In de volgende blogposts vind je meer informatie over Flipping the Classroom:
Frans Droog: Flip de klas werkt revisited/
Ict-en-onderwijs.blogspot.nl: Flipping Classroom een opstap naar...
Frans Droog: Masterclass Flipping the Classroom
Juf groeit: Geflipt

En een overzicht van screencast software vind je bij Stefan van der Weide:
Overzicht screencastsoftware


(bron plaatje)

Meer lezen
Digitaal lesmateriaal maken met ...
Les op de HU
Flipping the Classroom, wat is dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten