maandag 25 maart 2013

Windows in de Klas door Skool


Afgelopen dinsdag kreeg ik ineens een mailtje van een collega ict-coördinator. Op woensdagmiddag zou er bij hem op school een workshop Windows in de Klas verzorgd worden door Skool. Er waren nog wat plaatsen beschikbaar. Of ik ook zin had om te komen. Zo gezegd, zo gedaan.
 
Windows in de Klas wordt door Microsoft aangeboden in samenwerking met de leveranciers van onderwijsnetwerken, zoals Skool, Station to Station en ICT Heutink.
In de sessie die Skool verzorgde was er nog het een en ander aan het middagprogramma toegevoegd. Ze gingen wat vertellen over Skool Zorgeloos Draadloos. En er was een presentatie van de HP Elitepad.
 
Skool Zorgeloos Draadloos
Skool heeft duidelijk nagedacht over de strategie toen ze gingen nadenken om draadloos aan te bieden. Ze werken hiervoor samen met Meraki. Die leveren een systeem van access points die aangestuurd worden via een cloud controller. Skool verkoopt de access points en vervolgens leveren ze de dienst zodat je gebruik kunt maken van de cloud controller. Dit heeft een aantal voordelen.
De oplossing is bijvoorbeeld heel schaalbaar. Als je uitbreiding wenst van je netwerk, dan kost dat je alleen de aanschaf van een extra accesspoint. (Aangenomen dat je nog ergens een netwerkaansluiting vrij hebt om het apparaat aan te sluiten, uiteraard. Want anders ben je nog kosten kwijt om zo'n aansluiting te realiseren.)
Via de cloud controller worden allerlei statistieken over je netwerk bijgehouden. De access points worden ingetekend in een plattegrond van de school. En vervolgens kun je gegevens opvragen over het gebruik van het netwerk. Je moet dan denken aan: welke accesspoints worden het meest gebruikt? Welk verkeer gaat er over welk accespoint? En welke apparaten melden zich eigenlijk aan bij het netwerk? Het bijhouden van die statistieken kan er vervolgens toe leiden om slimmere plekken te kiezen voor de accesspoints, of om bijvoorbeeld bepaald verkeer wel of niet toe te staan.
En dat is dus meteen het derde voordeel. Je kunt restricties voor bepaald verkeer instellen, en ook verschillende draadloze netwerken voor verschillende doeleinden in de lucht brengen. Dit alles is ook volgens een bepaald schema in de tijd te programmeren. Zo kun je een netwerk dat voor de leerlingen bestemd is, alleen actief laten zijn onder schooltijd bijvoorbeeld. Of het gebruik van Youtube alleen toestaan in de pauzes. Ik zeg maar wat.
 
Windows in de Klas
Daarna volgde de workshop Windows in de Klas. Voor mij persoonlijk bood dat niet heel veel nieuws. Een tijd terug ben ik met de Samen-Deskundiger-groep, waar ik deel van uitmaak, in Brussel geweest bij het School Technology Innovation Centre (STIC). Veel zaken die ze daar verteld hadden, kwamen nu in kleinere vorm weer terug. Je moet dan denken aan: 
Annoteren in Powerpoint
Autocollage tool
One Note als digibord software
e.d.
De tools zijn apart allemaal de moeite waard. Er zijn voor de meeste zaken echter al andere alternatieven in gebruik. En de vraag is dan wat de meerwaarde is van het gebruik van Microsoft technologie.
De workshop heet trouwens Windows in de Klas. Maar de voorbeelden die van belang waren voor de didactiek van leraren hadden echter vooral te maken met het feit dat het Microsoft programma's waren, en gingen niet specifiek over Windows. De titel Microsoft in de Klas was misschien beter geweest.
Desalniettemin vond ik het een prettige workshop. Het plezierige was dat je uitgebreid de tijd kreeg om Windows 8 even echt uit te proberen op een apparaat dat daar voor gemaakt is. Die kans had ik nog niet eerder zo uitgebreid gehad. In die zin heb ik vrij veel geleerd.
 
HP ElitePad
Als laatste volgde een presentatie over de HP ElitePad. Ik was daar niet zo van onder de indruk, moet ik eerlijk bekennen. Het apparaat werd gepresenteerd met wat accessoires.
Dat was bijvoorbeeld een soort sleeve waardoor er meer aansluitingen beschikbaar zijn en extra batterij capaciteit, maar daarmee maak je het apparaat ook dikker. En ze hadden een soort voet waarop je het apparaat kunt klikken. Die voet zou je aan je digibord kunnen koppelen zodat je scherm direct beschikbaar is op je bord. Ik weet nog niet wat ik daarvan vind.
We mochten zelf werken op apparaten waar een toetsenbord aangeklikt kon worden. Welk type HP tablet dat was, is me onduidelijk gebleken. Ik dacht eigenlijk dat dat ook HP ElitePads waren, maar in de specificaties vind ik geen koppelbaar toetsenbord terug.
Dat doet er ook niet echt toe. Want het koppelingsmechaniek van dat apparaat met het toetsenbord kwam op mij niet echt handig en stevig over. Dat lijkt me op een basisschool wel een vereiste. Anders is het binnen no-time kapot.
Eerder heb ik van Acer een apparaat uit de Iconia Serie gezien. Die leek me in dat opzicht robuuster.
 
Al met al was het een zinvolle middag waarop weer veel informatie voorbij kwam.
Er is nog wel een opvallend puntje dat ik me later bedacht. De hele mogelijke invoering van tablets in het onderwijs gaat in de toekomstvisies gewoonlijk gepaard met een andere kijk op de manier van werken. Minder klassikaal onderwijs zou mogelijk zijn. En er kan papierloos gewerkt worden. Beide voordelen werden tijdens deze sessie niet benut. De workshop was klassikaal ingericht en we kregen allemaal netjes een papieren mapje met informatiebrochures en een soort werkboekje mee. Vooral dat laatste had ik graag digitaal gezien.
 
 
Meer lezen
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten