maandag 7 januari 2013

Online logopedie

Op TinyEYE.nl vind je informatie over een online vorm van logopedie. Er wordt met een microfoon, headset en webcam verbinding gemaakt tussen de client en de logopedist. Daarnaast maken ze in de sessie gebruik van speciale software.
Het idee komt oorspronkelijk uit Canada. Daar is de software ook ontwikkeld. En momenteel is (wordt?) dat vertaald naar het Nederlands.

De voordelen zouden zijn dat je niet meer helemaal naar de praktijk toe hoeft voor de begeleidingssessies. Wat het verschil in kosten is, en wat inhoudelijk de meerwaarde van de software is, kan ik zo snel niet achterhalen. Het idee vind ik aardig. Maar dan vooral van toepassing op 'buitengebieden', lijkt me.
Verder vraag ik me ook af of een logopedist niet veel meer kan waarnemen als ze patienten live zien. Er wordt wel genoemd dat de behandeling altijd begint met een normale intake. Maar het lijkt me dat het ook tijdens de sessies handig is om een client gewoon in 3d te zien en horen.

Hieronder een reclamefilmpje van hun website.



Online live Remedial Teaching
Eerder blogde ik ook over Online Live Remedial Teaching. Daar heb ik eerlijk gezegd nadien nooit meer wat van gehoord. Het bedrijf daarachter (Green Square) heeft (had?) een website en een blog. De website verwijst inmiddels naar een ander bedrijf (iScholing) en het blog heeft sinds maart 2011 geen nieuwe berichten meer. Daarmee neem ik aan dat er ook niet zoveel Online Remedial Teaching meer verzorgd wordt.

Of online logopedie wel gaat werken, durf ik niet te zeggen. Hangt ook van de kosten en de doelgroep af, denk ik. De initiatiefnemers geloven er in ieder geval wel in. Meer informatie vind je in dit artikel uit het fd van vorig jaar.


Meer lezen
RealtimeBoard: samenwerke, presenteren, publiceren
Kinect camera ziet autisme?
Over feedback geven

1 opmerking:

  1. Ik heb hier eigenlijk nooit de voorkeur aangegeven. Ik ben een logopedist in Zwolle die ervan overtuigd is dat persoonlijk (oog) contact (niet op afstand) een erg belangrijke factor is bij behandelingen.

    BeantwoordenVerwijderen