dinsdag 15 januari 2013

Indicatoren voor een succesvolle community

Kijkend naar leernetwerken, en de ambassadeursgroep in het bijzonder, ben ik geïnteresseerd in hoe je succesvol een online community kunt vormgeven. (Kun je dat eigenlijk vormgeven, of ontstaat dat op zichzelf?)
Via een blogpost van Wilfred Rubens werd ik gewezen op deze bijdrage waarin geprobeerd wordt om indicatoren te formuleren waaraan je kunt afmeten of een community succesvol is of niet.
Terecht wordt in dat artikel gezegd dat iedere online community niet alleen online met elkaar verbonden is, en dat de offline contacten in de meeste gevallen erg bijdragen aan de activiteiten online. Daarbij is het ook verstandig om je niet te focussen op één platform. Want deelnemers zijn vaak via verschillende online platformen met elkaar verbonden.

De indicatoren die voorlopig genoemd worden, zijn:
(Ik citeer voor het gemak Wilfred Rubens even)

"- Bewijs voor mechanismes en gelegenheden voor leden van een community om te participeren (beschikbaarheid en gelegenheid). Hiertoe behoren soorten interactiemogelijkheden (zoals blogs, reactiemogelijkheden en ‘ratings‘), de mogelijkheid om publiek of privé te publiceren en helderheid over hoe leden weten hoe deze mechanismes werken.

- Bewijs voor participatie. Hiertoe behoren gekwantificeerde activiteiten (zoals aantallen reacties), de kwaliteit van interacties (zoals zenden versus daadwerkelijke interacties met vaak een reflectief karakter), recentheid/actualiteit en het aantal deelnemers."


Deze indicatoren zouden dan volgens de schrijver gerelateerd moeten worden aan het doel dat je met de community voor ogen hebt. Om een voorbeeld te noemen: bij de ene community kan 1000+ deelnemers een indicator voor succes van de community zijn, terwijl dat bij andere communities helemaal niet aan de orde is omdat de deelnemers bijvoorbeeld vaststaan op rond de 30 (zoals dat bij onze ambassadeursgroep het geval is).
Het is wel aardig om je community op basis van de genoemde indicatoren eens door te lichten. Het doet mij in ieder geval concluderen dat er wat betreft het online aspect de ambassadeursgroep nog het een en ander te verbeteren is.


(bron plaatje)

Meer lezen
Leren in netwerken
Kennisnet keurt goed
Hink Stap Sprong... op naar 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten