maandag 21 januari 2013

Blogroutines

Aanleiding voor deze blogpost is een bericht op het blog van André Manssen. Hij geeft daar een inkijkje wat zijn werkwijze is om berichten op zijn blog te publiceren. Hij onderscheidt daarin ondermeer deze stappen:
1. verzamelen
2. selecteren
3. bewerken
4. publiceren

Mijn werkwijze bestaat ook ongeveer uit deze stappen. Ik maak alleen gebruik van andere tools dan hij.

Verzamelen
Mijn bronnen bestaan uit rss-feeds van blogs en (nieuws)sites, tweets en nieuwsbrieven per email. Voor de rss-feeds gebruik ik Google Reader. Dat vind ik handig omdat ik op deze manier zowel via mijn computer, tablet en/of telefoon mijn berichten kan lezen.

Selecteren
Als er tussen die bronnen een berichtje zit dat mijn aandacht trekt in de zin dat ik er iets mee zou kunnen voor mijn blog, dan plaats ik een link naar dat bericht met eventueel eerste aantekeingen in Evernote. Ook bij Evernote geldt dat ik dat fijn vind in gebruik omdat het op al mijn apparaten toegankelijk is.

Bewerken
Aan het begin van iedere week kies ik drie onderwerpen uit de lijst in Evernote. Daar zoek ik dan eventueel nog andere bronnen bij. Soms is het nodig een onderwerp helemaal uit te pluizen. Ik schrijf de drie berichten achter elkaar, maar publiceer ze niet meteen. Het schrijven doe ik trouwens altijd achter een computer, gewoon in de editor van Blogger.

Publiceren
Het publiceren gaat gedurende de week automatisch. Meestal publiceer ik 's middags. Behalve dat de blogberichten hier verschijnen, worden ze ook automatisch doorgezet naar Twitter. En voor degenen die geabonneerd zijn via email, wordt het bericht de volgende ochtend naar het opgegeven emailadres verstuurd.


(bron plaatje)

Meer lezen
Delicious gebruiken op iPad
Youtubefilmpjes downloaden e.a.
Informatievaardigheden voor leraren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten