woensdag 30 januari 2013

Basisgereedschapskist met webtools

Goed gereedschap is het halve werk. Goede doe-het-zelvers weten dat het met succes afronden van een klus altijd begint met goed en schoon gereedschap.
Eigenlijk geldt dat ook voor je 'gereedschapskist' op internet. Er bestaan allerlei webtools die erg handig zijn. Maar je hebt er pas wat aan, als je dat goed inricht en opgeruimd gebruikt.

Ik heb naar aanleiding van dit bericht eens een lijstje gemaakt van (gratis) webtools die ik vaak gebruik. In willekeurige volgorde:

Google Reader
Hierin laat ik mijn rss-feeds binnenkomen. Zo'n beetje alles wat ik lees op internet begint hier. Of ik nu op mijn iPad, telefoon of computer inlog, ik krijg dezelfde leeslijst voorgeschoteld met alleen maar onderwerpen die mij interesseren. Dit vergt uiteraard wel onderhoud. Want als er feeds binnenkomen van weblogs of sites met berichten die je niet bevallen, moet je dat abonnement uiteraard wel opzeggen.
Meer info via dit filmpje

Evernote
Dit is de plek waar mijn aantekeningen en takenlijstjes samenkomen. Ook Evernote kan ik zowel op mijn iPad, telefoon en computer openen. Evernote speelt een cruciale rol in het overzicht houden over al mijn takenlijstjes. Om die goed voor je te laten werken, is het wel handig om goed na te denken welke notitieboeken en labels je gaat gebruiken in deze applicatie. Hoe ik dat doe, lees je hier.

Dropbox
Om bestanden ook 'mee te kunnen nemen' op mijn iPad of telefoon gebruik ik Dropbox. Het is gewoon een mapje dat overal beschikbaar is. Voor mij uitsluitend geschikt als een soort transfermap naar mijn iPad. Mijn ervaring is dat een Dropboxmap al gauw de neiging heeft om een soort ongeordende warboel van documenten te worden. Eens in de zoveel tijd maak ik hem dan ook vrijwel leeg. De originelen van de documenten staan altijd ergens anders gearchiveerd.

Twitter
Liever schrijf ik op mijn blog dan dat ik post op Twitter. En vaker mail ik mensen dan dat ik een tweet naar ze stuur. Ik vind 140 tekens ook best kort. De vluchtigheid van het medium is niet iets dat bij mij past. Twitter is in mijn ogen niet bedoeld om informatie te verzenden die aan móet komen.
Maar desalniettemin gebruik ik Twitter toch. Er zijn mensen (misschien jij?) die graag blogs volgen via Twitter. Dus die mogelijkheid bied ik. En het is verder een laagdrempelige manier om contact met iemand te krijgen. In die zin is het voor mij al verschillende keren handig gebleken om een twitteraccount te hebben.

Blogger
Dit is mijn eigen leeromgevinkje. Zaken die ik wil onthouden of vastleggen, schrijf ik hier op. Zaken die ik wil delen en toelichten, schrijf ik hier op. Ik heb ooit voor Blogger gekozen omdat dat toen een platform was, waarvan ik het idee had dat het wel zou voldoen. Achteraf had Wordpress ook gekund.

Mailomgeving
Misschien mijn belangrijkste webtool is wel mijn email. Noem me ouderwets, maar in mijn emailbox komt alles samen. Dat is voor mij een beetje de cockpit van waaruit ik overzicht hou op alle online activiteiten.

Youtube
Via mijn Google account heb ik ook een account bij Youtube. Maar Youtube zou ik ook makkelijk kunnen gebruiken zonder account. Ik kijk vooral filmpjes. En deel ze soms via dit blog. Maar daar heb je dus geen account voor nodig.

Delicious
Links naar sites die ik wil bewaren, zet ik in Delicious. Dat is een online bookmarkdienst waar ik mijn favorieten bewaar. Af en toe zoek ik daar nog eens wat terug. Laatst heb ik daarvan ook de app ontdekt en dat werkt prettig.

Welke webtools zijn voor jou onmisbaar?


(bron plaatje)

Meer lezen
Teachers Toolbox
ICT bekwaamheid voor leraren (Kennisnet) beschikbaar
Netwijs: teach like a champion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten