dinsdag 4 december 2012

Over feedback geven

Op het blog van Jeroen Bottema (Leervlak.nl) zijn de laatste tijd wat interessante berichten lezen. In een later bericht zal ik even terugkomen op een blogpost van hem over de duurzame implementatie van de inzet van ict. Nu wil ik het hebben over een post die hij deed over feedback.

Ik heb daar een aantal dingen van geleerd die ik nog niet wist.

1. Het geven van feedback blijkt een belangrijkere variabele te zijn voor het leren dan instructie. Ik lees hieruit: leraren die goed zijn in het geven van feedback zijn effectiever dan leraren die goed zijn in het geven van instructie. Ik wist dat niet. Ik dacht dat instructie (uitleg) belangrijker was.

2. Je kunt feedback opdelen in gap feedback en progress feedback. Gap feedback concentreert zich vooral op fouten die gemaakt worden. Er mist nog iets, en dat moet voor elkaar komen.
Progress feedback gaat over wat je al kan en doet. En over hoe dat zo gekomen is.
De laatste is effectiever.

3. Feedback geven kan in allerlei vormen gestimuleerd worden. Training, opnemen en terugspelen en synchroon coachen met een oortje zijn minder effectief dan het feedbackgesprek en overnemen van een klas en voordoen.

4. Studenten (leerlingen) willen van leraren vooral meer feedback.
Zie overigens hiervoor ook deze blog van een leerling uit VWO6 die hier ook om schreeuwt.

Tot slot ook maar even het filmpje dat Jeroen toevoegde aan zijn blogpost.



(bron plaatje)

Meer lezen
SAMR beschrijft inzet van ict (in je les)
Op bezoek bij iPadschool
7 principes voor een rijke leeromgeving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten