dinsdag 11 september 2012

3 manieren waarop technologie het onderwijs ontwricht

Disrupting education lijkt wel een nieuw modewoord. Er wordt voorspeld dat onder invloed van technologie steeds meer bestaande markten of sectoren ontwricht raken. Denk bijvoorbeeld aan de reisbranche, de nieuwsvoorziening en de muziekindustrie. Er zijn mensen die geloven dat binnenkort alles in onderwijsland verandert.

Op Edudemic stond eind augustus weer een artikeltje waarin de schrijver 3 manieren noemt waarop die ontwrichtende innovatie van het onderwijs gevoed wordt. Hij schrijft over:

1. MOOCs
Dit is een afkorting voor Massive Open Online Course. In een MOOC schijn je korte video's te kijken, online opdrachten en testen te doen en gebruik te maken van de community. Alles volledig online dus.

2. Online degrees
Ook hierbij worden cursussen (modules) online aangeboden en kun je online certificaten of diploma's halen.

3. Social learning
Hij noemt drie platformen waarop lerenden elkaar (kunnen) opzoeken. Lijkt me een vorm van online peer-to-peer leren. Hij noemt Edmodo, Schoology en Lore. Ik ken alleen Edmodo van naam.

De drie trends die de schrijver ziet, zijn allemaal samen te vatten in de eerste volgens mij. Dan blijft er dus maar 1 over.
En dat lijkt me een aanvullende werkvorm in het grote palet aan mogelijkheden dat het onderwijs biedt. Dat is nog lang geen ontwrichtende innovatie.

Ik denk dat het onderwijs best ontwricht zou kunnen worden. Maar dan moet er meer veranderen dan dat er een aantal enthousiaste bedrijfjes opstaan die wel in dat gat willen springen.
De schrijver heeft zo'n bedrijfje namelijk. :-)


Meer lezen
Ontwrichtende innovatie op school
21 dingen in onbruik in 2020
Belemmeringen gebruik ICT in het onderwijs

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten