maandag 20 augustus 2012

Minder is meer

Vandaag beginnen in mijn regio de scholen weer. Mooi moment om even terug te blikken op deze zomervakantie. Het was voor mij namelijk de eerste keer sinds de start van dit blog (in 2008) dat ik een echte blogvakantie heb gehouden.

Die blogvakantie bestond er aan de ene kant uit dat ik hier geen berichten plaatste. En aan de andere kant dat ik weinig tot geen aandacht besteed heb aan het volgen van andere blogs en nieuwssites.
Ik moet zeggen dat dat me goed bevallen is. Volgend jaar zeker voor herhaling vatbaar.

De meeste RSS-feeds had ik uitgezet. Nieuwsbrieven per email opgezegd. En op Twitter heb ik alleen sporadisch gekeken.
Twitter past sowieso niet zo bij wie ik ben, geloof ik. Maar dat is een ander verhaal.

In deze vakantie hebben we hier thuis van de gelegenheid gebruikt gemaakt om ons mediadieet eens kritisch te bekijken. Ons levensmotto lijkt te worden: minder is meer.
En in het verlengde daarvan zijn we tot de conclusie gekomen dat we ons tv abonnement eigenlijk helemaal niet nodig vinden. Wat voegt dat nu toe op alles wat je kunt zien, lezen en horen via internet. Daarnaast hout TV je uit je slaap en uit een goed gesprek.

Waar veel mensen de marketing van de telecombedrijven volgen en voor triple play pakketten gaan, hebben wij er nu voor gekozen om zowel de vaste telefoonlijn als het tv abonnement op te zeggen. Daarmee blijft alleen snel internet over.
Bijzondere keuze? Als ik mijn directe omgeving moet geloven, kun je wel zonder vaste telefoonlijn (er is immers mobiel). Maar die beslissing om zonder tv door het leven te willen gaan, wordt vaak niet begrepen.


Voor wat betreft dit blog pak ik vandaag de draad weer op. De bedoeling is dat hier op maandag-, dinsdag- en woensdagmiddag berichten verschijnen.

En oja, de RSS feeds staan weer op volle sterkte aan. Er zijn zelfs feeds bijgekomen. Maar dat is dan weer te danken aan de edubloggerslijst van Trendmatcher. Daarover later meer.


Meer lezen
Blogvakantie
Blogschema veranderd
WitBlauw ook via Twitter te volgen

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten