dinsdag 21 augustus 2012

Ik ben een Edublogger

Wanneer ben je een edublogger?
Dat antwoord is vrij simpel. Je bent een edublogger als je een blog schrijft en dat blog gaat grotendeels over onderwijs. Dan ben je een edublogger.

Ooit ben ik in 2008 begonnen met het schrijven van dit blog. Het zag er toen nog anders uit en ik wist ook niet zo goed wat ik er precies mee wilde. Ik was vooral nieuwsgierig naar hoe zoiets werkte. Al snel kreeg ik de tip om bij medebloggers de kunst af te kijken en je vooral te focussen op een bepaald onderwerp. Voor mij was ICT in het basisonderwijs toen de meest logische keuze.

Ik heb me nooit een echte edublogger gevoeld en eigenlijk heb ik dat nu ook nog niet. Een enkele medeblogger heb ik in het 'echt' ontmoet. Velen volg ik via hun blog. Maar om nou te zeggen dat er een 'groep' is waar ik me deel van voel. Nee.

Maar als je zegt dat je leraar bent, ben je dat ook omdat je bepaalde werkzaamheden verricht. Je hoeft daarvoor niet alle leraren te kennen. En als je zo kijkt naar het schrijven van dit blog, dan kun je niet anders dan concluderen dat ik een edublogger ben.

In deze media-arme vakantie (zie vorig bericht) heb ik in ieder geval 1 onderwerp wel meegelezen. Er is een overzicht gevormd van edubloggers. Ergens in juli kreeg Willem Karssenberg de vraag of zo'n overzicht bestond en zijn conclusie was dat het best de moeite waard was om zo'n overzicht te maken. Zo gezegd zo gedaan. Beetje crowdsourcen en een lijst is klaar.
Karin Winters heeft er vervolgens voor gezorgd dat er op het domein www.edubloggers.nl een overzicht van alle feeds is van deze lijst van edubloggers.

Als jij nou ook een edublogger bent, kun je jezelf op de lijst zetten via het blog van Trendmatcher. Of je dan ook automatisch in het overzicht op edubloggers.nl komt, weet ik niet.

Ik sta in ieder geval op de lijst. Mocht je nou overwegen om een edublog te gaan beginnen, dan heb ik een tip voor je. Zorg dat je blognaam met een A of met een cijfer begint. Dan kom je bovenaan in de lijst. ;-)


Meer lezen
Uitdaging voor leraren, RT-ers en IB-ers
Aanbevolen blogs
Kijk goed... Daarom WitBlauw dus


Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten