maandag 27 augustus 2012

Bosatlas op digibord?

Er was een tijd dat in iedere school allerlei wandkaarten aanwezig waren. Op een doek wel te verstaan. Die moest je dan uitrollen. En ophangen. En dat haakje zat dan nooit meteen goed. Kortom gedoe.
En dan heb ik het nog niet eens over de plaats die voor al die kaarten gereserveerd moest worden in een magazijntje ofzo. En dat moest dan door collega's ook weer netjes opgeruimd worden. En dat gebeurde soms niet. Nouja, gedoe dus.

Daarom heb ik nooit gesnapt dat Noordhoff niet meteen met een digitale variant voor het digibord kwam. (Of kwamen ze dat wel?)
Verheugd was ik te lezen dat het inmiddels wel zo ver is. Alhoewel ik denk dat ze er nu vrij laat mee zijn en leraren zichzelf al allerlei andere manieren hebben aangeleerd om een kaart op het bord te krijgen. Niettemin een mooi gegeven dat Noordhoff met een digitale bosatlas voor op het digibord komt. Toch?

Kennisnet kwam met het volgende bericht op haar digiborden PO site:

"Op 5 juli werd de 54e editie van de welbekende Bosatlas gepresenteerd. Al bijna 150 jaar maakt de Bosatlas deel uit van het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs. Bij deze nieuwste editie is het ook mogelijk om een licentie voor Bosatlas online af te sluiten. Via Bosatlas online kunnen leerlingen hun topografische kennis oefenen. Daarnaast kun je via Bosatlas online gebruik maken van interactieve wandkaarten voor op het digibord. Deze software maakt het mogelijk om kaarten te tonen en bepaalde lagen in- of uit te schakelen. Zo kunt u bijvoorbeeld de plaatsnamen zichtbaar maken of juist verbergen. Ook is het mogelijk om door te linken naar Google Earth of om bepaalde ontwikkelingen zichtbaar te maken op het digibord."

Omdat ik vandaag eens tijd had om te bekijken hoe dat er uit zou zien en surfte ik eens naar www.bosatlas.nl en klikte daar op 'basisonderwijs'.

En toen bleken we blij gemaakt met een dode mus:

Bij voortgezet onderwijs is de optie trouwens wel beschikbaar. Denk ik. Nouja, kijk zelf maar.


Meer lezen
Trucs uithalen met het digibord
Klas inrichten met MagicPlan
Belemmeringen gebruik ICT in het onderwijs


Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten