donderdag 29 maart 2012

Presentatietool Prezi (en een klein beetje Powerpoint)

Zoals velen zullen weten is Prezi een presentatietool die je als goed alternatief voor Powerpoint kan gebruiken.
Waar Powerpoint werkt met slides, werkt Prezi met een pad dat afgelegd wordt op een groot werkblad. In Powerpoint kun je animaties en overgangseffecten toevoegen; in Prezi kun je heel ver inzoomen en uitzoomen. Voor Powerpoint is een installatie vereist van het programma, en Prezi werkt webbased en heb je een account nodig.
In beide toepassingen kun je filmpjes, afbeeldingen en teksten invoegen. Voor beide programma's zijn allerlei templates beschikbaar waarmee je snel een presentatie in elkaar kunt zetten.

In deze blogpost wil ik wat nuttige links op een rij zetten. Al was het alleen maar zodat ik zelf een aardig overzichtje heb.

Prezi wordt vaak genoemd als opvolger van Powerpoint. Ik vind dat niet helemaal terecht. De programma's zijn beide goede presentatietools. Powerpoint ondersteunt in mijn ogen vooral een verhaal dat lineair van aard is. Met een duidelijk begin en eind. Prezi ondersteunt bijvoorbeeld beter een een verhaal dat uitgaat van een verhaal waarbij het geheel meer is dan de som der delen.
Je schijnt je powerpointpresentaties ook te kunnen importeren in een prezipresentatie. Zie hiervoor het weblog van Digibord op School.

Voor Powerpoint zijn veel templates beschikbaar via de Office-site van Microsoft. Ik las laatst op Vives.nl dat er voor Prezi ook extra (gratis) templates beschikbaar zijn gesteld door Prezzip.

Verder heeft André Manssen niet zo lang geleden melding gemaakt van een handleiding voor Prezi die online beschikbaar werd gemaakt door Karel Schiepers.


Meer lezen
4 programmaatjes om (super)snel te typen
Blended learning, wat is dat?
Learning to teach online

Zie ook mijn andere profielen Of abonneer via Email Rss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten