maandag 16 mei 2011

iPad gebruiken in het basisonderwijs?

Sinds half april heb ik ook een iPad. Een witte. Met SmartCover en uiteraard ook twee camera's. En ik vind het een goed apparaat. Niet zozeer omdat het een Apple is, maar gewoon omdat het een tablet is die het goed doet. De iPad 1 werd beter ontvangen dan andere tablets en de iPad 2 zou dus alleen nog beter kunnen zijn, was mijn gedachte. Dus op 25 maart heb ik er meteen een besteld via de online Store van Apple.

De reden dat ik er een heb aangeschaft is tweeledig. Ten eerste omdat ik voor mezelf op zoek was naar een apparaat waarop ik 'even' een paar berichten uit mijn Google Reader kon lezen. En daar voldoet de iPad aan omdat hij snel aan en uit is. En omdat hij te pakken is zoals je even een tijdschrift pakt. Aan tafel, op de bank, of terwijl je staat te koken.
Naast mijn Google Reader blijkt hij ook verrassend handig voor het lezen van publicaties in pdf. In dat opzicht vervangt hij mijn laptop.
Verder gebruik ik hem als tvgids, af en toe een spelletje, voor Live Messenger en om te kijken welk weer het wordt.

De tweede reden voor de aanschaf was dat ik wel eens zelf wilde ervaren of zo'n apparaat in het basisonderwijs nou echt zo geschikt is. En daar moet ik 'nee' op zeggen. En wel om de volgende redenen.
Aanbod apps
Er zijn te weinig echt geschikte apps. Het niveau van de apps die ik tot nu toe gevonden heb, ontstijgt het predicaat 'leuk voor thuis' niet echt. Ik zou apps willen zien die resultaten van kinderen bewaren voor de leerkracht zodat je weet wat een kind moeilijk vindt of niet. Op het windowsplatform is veel betere educatieve software te vinden.
Geen flash
Zoals bekend ondersteunt Apple geen flash. Daar zullen ze hun redenen voor hebben. Maar voor toekomstbestendige cloudapplicaties zoals Rekentuin werkt dat dus niet. En dan kan Apple wel zeggen dat Rekentuin en consorten het fout doet, maar dat gaat er bij mij niet in.
Breekbaar
Ik heb mijn iPad nog niet laten vallen, maar in het geval van gebruik op een basisschool gebeurt dat met zo'n apparaat geheid een keer. En dan blijft hij denk ik niet heel. Ik heb dat uiteraard niet getest.
Diefstalgevoelig
Ultraportable is handig. Maar ook voor dieven. Dat betekent dat het verzekeringtechnisch misschien nog gecompliceerder is dan bij laptops. In ieder geval is het voor gespuis makkelijk om ze mee te nemen.
Hoge prijs
Apple hanteert hoge prijzen. De verwachting is dat de tabletconcurrenten soortgelijke producten op de markt gaan brengen. En daar zitten ongetwijfeld goedkopere varianten tussen.
Onduidelijkheid over beheerbaarheid
Dit punt zet ik bij de minpunten omdat bij mij compleet onduidelijk is hoe je de iPads zou moeten/kunnen beheren? Moet je updates op elke iPad afzonderlijk installeren? Daar gaat dan een hoop tijd in zitten. Moet je op elk device apart de apps aanschaffen? Hoe zit dat dan met de kosten voor die apps?
Wifi noodzakelijk
Nog lang niet iedere basisschool beschikt over een goedwerkend wifi netwerk. Dat is voor het gebruik van een iPad wel noodzakelijk.

Uiteraard zijn er ook pluspunten.
Lange batterijduur
Een schooldag overbruggen moet makkelijk kunnen. Dus aan het eind van de dag aan de lader is genoeg. En je hoeft dus niet in de buurt van een stopcontact te zitten terwijl je op een iPad werkt.
Gebruikersvriendelijk
Mijn kinderen zijn twee en vier. En ze snapten vrij snel hoe ze spelletjes moesten 'besturen'. Maar aan de andere kant; dat snappen ze op een laptop met muis ook.
Storingsvrij
Op een iPad ontvang je geen foutmeldingen. Soms loopt een app vast en dan sluit hij zichzelf af. Daarna doet hij het dan gewoon weer.
Flexibel in te zetten
De batterijduur, het formaat, het gewicht en de verplichting om draadloos te werken maakt dat het apparaat flexibel is in te zetten door het hele klaslokaal, of de hele school.
Snelle start
Ten opzichte van windows producten is dit een verademing. Het apparaat is meteen aan en, als je wilt, meteen uit.

Een aantal van de tegenargumenten zijn op te lossen als uitgevers massaal zouden kiezen om kwalitatief goede apps met leerlingregistraties e.d. op de markt te brengen. Maar dat doen ze niet zolang niet duidelijk is welk platform de tabletoorlog wint.
En tot die tijd zou ik het niet aandurven om basisscholen te adviseren om iPads aan te schaffen.

Vond je dit de moeite waard om te lezen?
Abonneer je dan via RSS of email >>> Wat is rss?

8 opmerkingen:

  1. Hallo Remko,

    Ik verwacht persoonlijk veel van de Asus transformer (lees deze review eens: http://computershopper.com/laptops/reviews/asus-eee-pad-transformer-tf101-16gb).
    Hij is (zonder toetsenbord) goedkoper en Android dus flash moet geen probleem zijn.

    M.b.t. wifi: Heb je het artikel " Europa alle mobieltjes en draadloze netwerken weg uit scholing" van welingelichtekringen.nl hierover gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rob,
    De transformer heb ik inderdaad ook voorbij zien komen.

    En die wifi discussie kan nog leuk worden...

    Voor onze nieuwbouw hebben we in ieder geval vooralsnog wel wifi plannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Remko,

    Ik heb je reactie op mijn Ipad blogpost gelezen. Toevallig had ik vlak daarvoor jouw blogbericht ook gelezen! Er zijn momenteel meer geluiden die tegen de Ipad ingaan. Ik snap deze geluiden wel. We staren ons ook niet direct blind op de Ipad al is dat momenteel wel de tablet.

    Bedankt voor je waarschuwing, ik neem alle berichten zeker mee! En leuk dat je m'n blog leest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @viva,
    Uit jouw stukje maak ik op dat je wytze moet zijn.
    Zoals gezegd ben ik erg benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar welke apps je inzet als je met iPads gaat werken.
    Verder kun je misschien een keer iets schrijven over hoe jullie het beheer van die apparaten regelen. Praktijkervaring is meer dan welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat je je ervaringen zo met ons wilt delen!
    Binnenkort organiseert Kennisnet een bijeenkomst over tablets in het onderwijs.
    als je interesse hebt, mail me dan even...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer interessant artikel; ik kom zelf niet 'uit het onderwijs'...., maar toch heb ik een paar punten waar ik mijn vraagtekens bij zet.

    Aanbod Apps; daar zie ik de afgelopen tijd een mooie stijgende lijn in. Kijk bijvoorbeeld eens op iKind.nl. Er zijn nog zoveel pareltjes die nog moeten worden ontdekt. Veel app designers zijn ook volop bezig (tja - ik krijg wel eens vragende emails etc van hun).

    Flash - jazeker - dat is lastig; maar kijk naar Samsung/RIM - zij krijgen dit ook niet vlekkeloos. En één van de punten waar je zo blij mee bent (de batterij), gaat helemaal verloren als je Flash gaat gebruiken. De Samsung 10" blijkt bij, gewoon, gebruik van Flash snel te dalen in batterijduur. Dan gaat de 10-11 uur snel om naar +/- 5-6 uur.

    Breekbaarheid/ diefstal / prijs - daar kan ik natuurlijk ook niet omheen. Nu zijn er hele goede en stevige covers te krijgen..... een ketting eraan, maar ja - het blijft gevoelig! En de prijs, tja - het is en blijft Apple (die vraagt de hoofdprijs).

    Beheerbaarheid; daar ligt natuurlijk een taak van de ICT - hoe werken licenties etc. Voor een eenvoudige school zal dit moeilijk zijn. Een werkgroep van meerdere scholen?

    WiFi; zonder hatelijk te willen doen.... WiFi hoort gewoon bij deze tijd!

    Zoals je kunt lezen; ben ik een behoorlijke iPad fan..., maar of ik de iPad voor het basisonderwijs zal adviseren?
    Toch maar even wachten; vooraan in de strijd staan - is niet altijd verstandig.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien is een Ipad wel gewoon een hebbedingetje. Alle software draait nu nog gewoon op een windows omgeving. Waarom zou je overstappen wat kan een ipad wat een windows machine niet kan?

    Snelheid is een bepalende factor maar is die snelheid ook de investering waard?

    Welke doelen leggen we bij de aanschaf. Met betrekking tot een e-reader zullen we toch zelf de boeken moeten digitaliseren wat een behoorlijke tijdsinvestering vraagt. Kunnen we dan niet beter gewoon een software pakket (sprint) aanschaffen van ong. €800,- waar ik 5 kinderen op hetzelfde moment mee kan laten werken? Is de flexibiliteit dan zo belangrijk dan is een netbook een oplossing. Wij werken reeds 3 jaar met deze kleine uitvinding en voor bepaalde leerlingen is het de oplossing. Ze kunnen deze ook lang (accuduur) en draadloos op hun eigen tafel in de klas gebruiken.

    Waarom moeten we dan nog een ipad hebben als we praten over bezuinigingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Remko,

    Ik werk nu een aantal maanden met ipads. Zoek de apps niet in categorie onderwijs! Ik gebruik bijvoorbeeld, de reclame folder app, ikea catalogus, dropbox, twitter, blogapp, google earth, enz, enz. Deze apps zijn allemaal niet gemaakt voor het onderwijs, maar natuurlijk wel uitermate geschikt. Ik bereik een aantal zaken met de Ipad die niet direct betere leerresultaten opleveren, maar wel het proces absoluut kwalitatief verbeteren. Ik heb een aantal andere apparaten mogen gebruiken, maar vind de Ipad het beste, en niet omdat het een Apple is. Kom desnoods een keertje kijken en stel je mening dan desnoods bij. Er is teveel te vertellen om nu in een reactie weer te geven.
    Ik vind dat je een eenzijdig beeld schetst van de mogelijkheden van de Ipad. Kijk ook eens op meesterwytze.blogspot.com voor meer ervaringen met Ipads/ tablets.

    BeantwoordenVerwijderen