dinsdag 11 november 2008

ICT op een basisschool

Op Onderwijsvooruitzichten van John van Dongen verscheen vorige week deze post. Koos Bezemer schreef deze post met zijn ervaring als schoolleider. Ik vond zijn stuk op zijn zachtst gezegd herkenbaar.

Een klein stukje uit zijn post:
"Het onderwijs zit te wachten op zaken die werken. Als je de PC start dat je 1 minuut later kunt beginnen. Dat je je digitaal bord aanzet en dat het direct gebruiksklaar is. Dat je reken- of taal- of spellingsoftware bij je methode wordt geleverd. Kortom dat je niet heel de dag bezig hoeft te zijn om het Net hoeft af te schuimen of er weer een gadget bij is gekomen maar gewoon dat het apparaat werkt in de klas. Dat valt nog niet altijd mee."

Verbaasd was ik over de reacties die het losmaakte onder medebloggers. Zie bijvoorbeeld deze post op het blog van Karin Winters.
Koos wordt door de edubloggers nog net niet bij het grof vuil gezet. Alsof hij een mening vertegenwoordigt die niet gezegd mag worden.

Ik denk dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit. Het mag uiteraard leuk gevonden worden om van alles uit te proberen; van minilaptops tot twitter en stemmen met een mobiele telefoon. En het is zeker nodig om kinderen te begeleiden in hun online-leven. De toekomst van de kinderen die nu op de basisschool zitten zal een groot element van technologie bevatten. En het onderwijs kan niet achterblijven.
Maar Koos heeft gewoon gelijk als hij zegt dat de techniek moet werken. En vooralsnog hebben we die situatie nog niet bereikt.

Ik werk op een kleine school met een netwerk van pc's en laptops. We hebben digiborden in alle groepen van 3 tot en met 8. We gebruiken sommige software online (leerkrachtassistent van veilig leren lezen). Onze leerlingadministratie zit volledig in de computer. Ook de zorgverbreding in onze school is gedigitaliseerd. Handelingsplannen van leerlingen. Groepsindelingen, roosters, noem maar op.

Als ict-coördinator op deze school ben ik me er van bewust dat een uitval van het netwerk eigenlijk niet kan. Dus in maart jongstleden hebben we de server vernieuwd. Gezorgd voor goede backups, nieuwe harde schijven, up-to-date apparatuur.
Maar toch is de maandag voor de herfstvakantie gebeurd wat niet had mogen gebeuren:
twee van de drie harde schijven vielen tegelijkertijd uit. Weg netwerk. Weg internet. Weg leerkrachtassistent. Weg leerlingadministratie. Weg.
In tegenstelling tot banken of grote bedrijven hebben basisscholen het geld niet om servicecontracten af te sluiten met een garantie dat er binnen 24 uur een nieuwe server staat. Wij hebben twee weken moeten wachten. We hadden geluk dat de herfstvakantie aanstaande was.

Techniek is kwetsbaar. En je organisatie is dat dan ook als je te afhankelijk wordt van techniek. Dat is mij wel duidelijk geworden.
Overigens zijn de problemen nu grotendeels opgelost. En we zijn praktisch geen data verloren.

Gelukkig heb ik collega's die creatief en vindingrijk genoeg zijn. Ook zonder computer.



Meer lezen?
Materiaal scannen voor het digibord
Mijn reactie op de onderwijsraad
Multitasken en kort schakelen

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

3 opmerkingen:

  1. Toch even een nuance, Koos werd door mij niet bij het grof vuil gezet, de strekking was dat als je gebruik maakt van co-auteurs er soms dingen op je blog gebeuren die je niet in de hand hebt, misschien ook handig om even de reacties over en weer te lezen op die post.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karin,
    De reacties op onderwijsvooruitzichten heb ik gelezen voordat ik deze post schreef. Ik schreef ook niet dat je hem bij het grof vuil hebt gezet.
    Ik schreef dat hij bijna bij het grof vuil werd gezet. Klein nuanceverschil.

    Als mijn bericht 'lelijk' overkomt dan bied ik bij deze mijn excuus daarvoor aan. Want het is niet persoonlijk bedoeld. En zeker niet lelijk.
    Ik wilde alleen Koos wat bijvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde alleen even een punt maken over de strekking van mijn post, voelde me niet persoonlijk aangevallen hoor, daar is meer voor nodig en anders is er altijd nog een weblog :-)

    BeantwoordenVerwijderen